Riikka


Olen opettaja. Opetan äidinkieltä ja kirjallisuutta sekä mediaa Helsingin medialukiossa. Täytyy tunnustaa: pidän pilkkusäännöistä. On hyvä, että tässä hektisessä maailmassa on edes jotain selkeää ja suhteellisen pysyvää. Toki pidän myös esseistä, väittelyistä, kirjallisuudesta ja some-viestinnän opettamisesta, mutta opettajan työn ydin on vuorovaikutus opiskelijoiden kanssa. Meillä on aivan mahtavan ihania, älykkäitä, taiteellisia, tunteellisia, ajattelevia opiskelijoita, joiden kanssa on hyvä tehdä duunia.

58ae02ccbfd49

Olen äiti. Lapset ovat vielä pieniä, päiväkoti-iässä. Aamut ovat sitä normaalia aamupalan syömistä, kadoksissa olevan sukan etsimistä ja hulinaa eteisessä. Illatkin mennään enimmäkseen lasten ehdoilla, ja omaa aikaa on yleensä ehkä tunti sen jälkeen, kun lapset on saatu nukkumaan. Pienemmällä lapsella on lisäksi pitkäaikaissairaus, joka tekee arjesta normaalia haastavamman.

huoneentaulu_fb_profiilikuva

Olen lapseni omaishoitaja. Nyt tilanteemme on hyvä, eikä enää tarvitse pelätä. Diagnoosikin on siitä ihana, että sairaus väistyy itsekseen ajan myötä. Liiankin hyvässä muistissa on silti se lähes puolen vuoden aika, kun diagnoosia etsittiin ja elettiin viikkokausia Lastenklinikalla. Lähipiirissä on myös muita erityislapsia.

Olen nörtti. Pelaan roolipelejä ystävieni kanssa ja maalaan pikku-ukkoja niin pienillä pensseleillä, että niissä on vain pari karvaa ristissä. Intoilen, kun löydän hyviä uusia fantasiakirjoja. Tykkään pukeutua steampunk-vaatteisiin. Nakuttaisin tietokoneella Civilizationia tuntikausia, jos löytäisin jostain aikaa siihen.

Olen feministi. Kaikki ihmiset ovat feministejä, mikäli he kannattavat sukupuolten välistä tasa-arvoa.

Olen opiskelija. Teen parhaillaan Turun yliopistolla erikoistumiskoulutusta Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä. Kynää, paperia ja kirjoja tarvitaan aina. Nyt meillä on mahdollisuus saada niiden rinnalle myös muuta materiaalia. Digitaalisuus myös tarjoaa opettajalle keinoja havaita, mitkä asiat oppimisessa ovat hankalia ja puuttua niihin. Eriyttäminenkin onnistuu, kun erilaisille oppijoille voi tarjota erilaisia tehtäviä. Olen opintojeni myötä kääntynyt digiskeptikosta digiuskovaiseksi. Silti muistutan edelleen, että digiä ei voi ajaa kouluihin laitteet ja softa edellä, vaan digi otetaan opetuksen tueksi suunnitellusti ja todelliset tarpeet tunnistaen.