Rahaa tarjolla: varhaiskasvatus maksuttomaksi, pienemmät ryhmäkoot päiväkoteihin ja kouluihin

Peruskoulun jalo tavoite oli muuttaa yhteiskuntaa, taata yhtäläiset mahdollisuudet menestykseen ja oppiin kaikille. Samalla sen tarkoitus tietysti oli hyödyntää mahdollisimman suuri osa pienen kansan potentiaalista. Heikkojen ja köyhien etu oli myös valtion etu.

90-luvun laman aikana jouduttiin leikkaamaan kouluista, eikä noita leikkauksia ole vieläkään purettu. Kumma kyllä, 90-luvun puolivälin jälkeen esimerkiksi YTL:n mittaama osaaminen on huonontunut huonontumistaan. Niistä moni viis välittää – tärkeämpää tuntuu olevan kansainvälisissä tutkimuksissa menestyminen. Pisa-tutkimukset mittaavat koko ikäluokan osaamista, ja niissäkin mennään koko ajan huonompaan suuntaan.

Jyväskylän yliopiston Pisa-paneelissa perhetutkimuksen professori Kimmo Jokinen toteaa, että perheen sosio-ekonominen asema vaikuttaa yhä enemmän lapsen koulumenestykseen. Peruskoulusta on puhuttu tasapäistävänä, mutta tasaisuus on nyt menetetty, hyvässä ja pahassa. Lapsiköyhyys on kolminkertaistunut sitten vuoden 1990. Kolminkertaistunut! Samalla lapsiin vaikuttaa yhä enemmän se, millaiset tulot ja millainen koulutus vanhemmilla on.

Työttömyys, kouluttamattomuus, ja tukien varassa eläminen periytyvät. Voisi kuvitella oikeistopuolueidenkin heräävän tässä vaiheessa. Ikävä kyllä nykyhallitus vain syventää kuilua pärjääjien ja putoamisvaarassa olevien välillä.

Mitä sitten voisimme tehdä? Opettajana näen, että koulu on suuressa roolissa.

Jo varhaiskasvatuksesta lähtien meidän on tuotava kaikille lapsille mahdollisuus löytää omat vahvuutensa. Kannatan kaikille maksutonta varhaiskasvatusta. Tutkimusten valossa näyttää siltä, että juuri vähäosaisten perheiden lapset hyötyisivät eniten varhaiskasvatuksen pariin pääsemisestä.

Ryhmäkokoja täytyy myös pienentää, niin päiväkodeissa kuin kouluissakin. Kouluista tehdyt säästöt on enimmäkseen revitty opettajien nahasta suurentamalla (ja vähentämällä) ryhmiä. Pienet lapset tarvitsevat syliä ja kuuntelijaa. Kaikenikäiset lapset tarvitsevat aikuisen, joka innostuu heidän kanssaan, auttaa eteenpäin, on vierellä. Ammattikasvattaja löytää jokaisen vahvuudet ja kasvattaa itsetuntoa – myös akateemista itsetuntoa.

Antakaa meille opettajille aikaa nähdä ja kuulla lapset! Ei ole mitään syytä syytellä vanhempia, lapsia, opettajia tai koko koulusysteemiä siitä, että koulu ei motivoi tai että Pisa-tulokset ovat heikkoja. Jokainen lapsi ja nuori, joka kokee tulleensa huomatuksi ja kuulluksi koulussa, alkaa luottaa enemmän itseensä. Motivaatio paranee, kouluviihtyvyys paranee, tulokset paranevat.

Työttömyys periytyy. Yhteiskunnan tukien varassa eläminen periytyy. Syrjäytyminen periytyy. Teemme sijoituksen tulevaisuuteen, kun takaamme kaikille lapsille laadukkaan varhaiskasvatuksen riippumatta siitä, mikä heidän vanhempiensa varallisuustaso on tai siitä, onko vanhemmilla työtä. Saamme talousluvut kuntoon, kun pelastamme nuoret – ihan vain antamalla heille aikaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s